Wat als … ?

✕

Wat als ik geen internetverbinding op mijn computer heb?

Geen categorie

Wat als ik geen internetverbinding op mijn computer heb?

admin 21/07/2023

Internet is een wereldwijd netwerk van computers die met elkaar kunnen communiceren via protocollen zoals IP (Internet Protocol). Met internet kun je allerlei diensten gebruiken, zoals e-mail, web, online games, videoconferenties en meer. Om toegang te krijgen tot internet, heb je een apparaat nodig dat verbinding kan maken met een internetprovider, zoals een modem, een router of een draadloze hotspot. Je kunt je computer verbinden met internet via een kabel (Ethernet) of draadloos (wifi).

Maar wat als je geen internetverbinding op je computer hebt? Hoe kun je dan het probleem oplossen en weer online gaan? Hier zijn enkele mogelijke oorzaken en oplossingen voor dit probleem.

Herstart je computer

Eerst wat je moet doen en vaak het kan je direct helpen, het is om je computer opnieuw op te starten als je geen internetverbinding hebt. Dit kan eventuele problemen met je netwerkkaart, drivers, software of cache oplossen. Volg deze stappen om je computer opnieuw op te starten:

  • Klik op Start > Aan/uit > Opnieuw opstarten.
  • Wacht totdat je computer volledig is opgestart.
  • Probeer opnieuw verbinding te maken met internet.

Controleer de kabels en de verbinding

Als je een Ethernet-kabel gebruikt om je computer met internet te verbinden, controleer dan of de kabel goed is aangesloten op de Ethernet-poort van je computer en je router of modem. Controleer ook of de kabel niet beschadigd of gebroken is. Probeer indien mogelijk een andere kabel om te zien of dat helpt.

Als je wifi gebruikt om je computer met internet te verbinden, controleer dan of je computer de draadloze netwerken in de buurt kan detecteren. Klik hiervoor op het wifi-pictogram in de taakbalk en kijk of er een lijst met beschikbare netwerken verschijnt. Zo niet, dan kan er iets mis zijn met de wifi-adapter van je computer of met de instellingen van je besturingssysteem.

Herstart je modem en router

Een veelvoorkomende oorzaak van internetproblemen is een storing in de modem of de router, die de verbinding tussen je computer en je internetprovider verzorgt. Door deze apparaten opnieuw op te starten, kun je de verbinding vernieuwen en eventuele fouten herstellen. Volg deze stappen om je modem en router opnieuw op te starten:

  • Haal de stekker van de router uit het stopcontact.
  • Haal de stekker van het modem uit het stopcontact. Sommige modems hebben een back-upbatterij. Verwijder de batterij uit het modem als de lampjes blijven branden nadat je de stekker hebt losgekoppeld.
  • Wacht ten minste 30 seconden.
  • Als je de batterij van de modem hebt moeten verwijderen, plaats deze dan weer in de modem.
  • Stop de stekker van het modem weer in het stopcontact. De lampjes op het modem gaan knipperen. Wacht totdat deze niet meer knipperen.
  • Steek de stekker van de router weer in het stopcontact. Wacht enkele minuten totdat de modem en router volledig zijn opgestart. Meestal kun je dit zien aan de statuslampjes op de twee apparaten.
  • Probeer op je computer opnieuw verbinding te maken met behulp van de Ethernet-verbinding of wifi.

Controleer de netwerkstatus in Windows

Windows heeft een ingebouwde functie om de netwerkstatus te controleren en eventuele problemen te diagnosticeren en op te lossen. Je kunt deze functie als volgt gebruiken:

  • Open Instellingen > Netwerk & internet.
  • Controleer de status van je Ethernet-verbinding of wifi boven aan het scherm. Controleer of er Verbonden onder de naam van de netwerkverbinding staat. Als er een fout optreedt, zoals een fout die Actie vereist aangeeft, selecteer dan Ethernet of wifi om je netwerkinstellingen weer te geven.
  • Klik onder Verwante instellingen op Netwerkprobleemoplosser.
  • Volg de instructies op het scherm om het probleem te identificeren en op te lossen.

Neem contact op met je internetprovider

Als geen van de bovenstaande stappen werkt, kan er een probleem zijn met je internetprovider of met hun infrastructuur. Het kan zijn dat er een storing is in je regio, dat er onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd, dat er een probleem is met je account of dat er iets anders aan de hand is. Neem contact op met je internetprovider om te vragen naar de status van je internetverbinding en of er een oplossing is. Je kunt meestal het telefoonnummer of de website van je internetprovider vinden op je factuur of op hun website.

Auteur: admin

Vorig artikel

Wat als je niet kan gaan stemmen?

Volgend artikel

Wat als je wilt genieten van Blast token airdrop: Gids voor maximale Blast punten

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste berichten

Wat als de zwaartekracht plotseling verdween? – Een zwevende wereld vol chaos

Wat als de zwaartekracht plotseling verdween? – Een zwevende wereld vol chaos

Wat als iedereen telepathisch werd? – Het einde van alle geheimen

Wat als iedereen telepathisch werd? – Het einde van alle geheimen

Wat als geld plotseling waardeloos werd? – Terug naar de ruilhandel

Wat als geld plotseling waardeloos werd? – Terug naar de ruilhandel

Navigatie

  • Home
  • Contact

Recente berichten

  • Wat als de zwaartekracht plotseling verdween? – Een zwevende wereld vol chaos
  • Wat als iedereen telepathisch werd? – Het einde van alle geheimen
  • Wat als geld plotseling waardeloos werd? – Terug naar de ruilhandel
  • Wat als je nooit meer hoefde te slapen? – Het einde van de nachtrust
  • Wat als alle auto’s elektrisch zouden zijn? – Een wereld zonder uitlaatgassen

Onze partners

  • Koeriersdienst
  • Diamond Painting Pakketten
  • Русские в Бельгии
  • SharePoint / Office 365 advies en consultatie in Belgie

Archieven

  • augustus 2025
  • december 2023
  • juli 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • oktober 2022
  • juli 2022
  • mei 2022
  • april 2022
  • maart 2022
  • oktober 2021
  • september 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • mei 2021
  • februari 2021
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
Arba WordPress thema door XstreamThemes.