Elke ondernemer herkent het. Je timmert met je bedrijf al enkele jaren aan de weg. Het gaat goed met de zaken, maar soms voelt het alsof het merk niet meer van deze tijd is. Wellicht is het logo destijds snel in elkaar gezet, zelf gemaakt, of is simpelweg de focus van je business veranderd. Soms heeft een logo simpelweg geen lange levensduur. Kortom, je bedrijfslogo is verouderd.
Wat veel ondernemers niet weten is dat een redesign gemakkelijk is door te voeren. Bijna elke verandering is wel te realiseren. Soms is het alleen nodig om enkel de kleur of de typografie te veranderen om het logo weer eigentijds te maken. Maar het kan ook zo zijn dat het totale beeldmerk opnieuw ontworpen moet worden.
Er zijn enkele tekenen waaruit blijkt dat je logo verouderd is:
– Klanten vinden je bedrijf niet meer aantrekkelijk.
– Je bedrijfsprocessen zijn veranderd.
– Het logo van je bedrijf lijkt te veel op dat van een ander bedrijf.
– Werknemers kunnen zich niet langer herkennen is de stijl.
– Het logo is niet geschikt voor moderne media zoals Instagram en Facebook
– Je wilt een bewegende variant van je bedrijfslogo laten maken
Veel ondernemers vrezen bij een herontwerp van hun bedrijfslogo dat de klanten die ze wel nog hebben het bedrijf de rug toe keren. Vaak is dit zeker niet het geval. Trouwe klanten omarmen verandering als je ze erbij betrekt. Vraag ze eens wat zij graag zouden zien. Met andere woorden, wees niet bang! De ervaring leert dat het bijstellen van een logo een van de leukste processen is voor zowel ondernemer als ontwerper. Het resultaat is altijd verbazend en positief. De innovatie geeft het bedrijf nieuwe energie. Met een nieuw logo kun je als bedrijf een frisse start maken en ben je klaar voor de toekomst.
Conclusie: nieuw logo laten ontwerpen, in geval als je logo is verouderd of niet meer relevant heeft veel voordelen.